Blog Si Pemerhati hanya mampu bersujud: aku dan CINTA

Friday 8 November 2013

aku dan CINTA


Jika mencintai seseorang jangan sampai ia merosakkan cinta kepada Allah. CINTAI Allah lebih dari segalanya  amen .

Hari ni 10/11/2013

Lepas habis main futsal pagi tadi
aku pon balik lah ke rumah . nak kemas2 rumah aku , xkan nak harapkan kakak aku je yang kemas rumah , yelah kan dulu rumah ni semua ada , tp skrg tinggal kat rumah ini aku dengan kakak aku jee . kenalah rajin2 kemas rumah kan .

masa kemas bilik aku , rasa macam begitu cepat masa berlalu . di bilik tu lah aku duduk dari kecil sehingga sekarang , xtahu kenapa dari dulu . aku ada bilik sorang , adik beradik yang lain semua duduk berdua -____- maybe perangai aku ni lain sikit, haha.

Tengok gambar2 lama aku , gambar masa aku kecik , GEMOK :3 macam2 . aku pon xtahu macam mana aku boleh ada semangat yang kuat untuk kuruskan badan masa tu . dari 113kg aku Berjaya turunkan sampai 70kg dalam masa 2bulan mcm tu je -_____- Wow! Fantastic! Haha

Masa tu cuti sekolah , so senanglah sikit untuk aku follow jadual yang aku buat sendiri , maybe lepas ni aku boleh bg motivasi kt orang untuk kuruskan badan ? haha , siapa tahu kan J

Masa nak kuruskan badan dulu memang xpernah terlintas dalam hati , dalam fikiran aku yang aku ni kuruskan badan supaya dapatlah pikat mana2 perempuan yang comel haha walaupun aku sedar yang diriku aku ni xdelah ada rupa pon , haha harapkan tinggi je . =__=

Masa tu aku just fikir yang aku perlu kuruskan kan sikit badan aku untuk menjaga KESIHATAN . supaya aku lebih SIHAT . Sekarang nip on macam2 jenis penyakit yang ada kan disebabkan masalah GEMOK Ni . Alhamdulillah aku diberikan kekuatan untuk menurunkan berat badan J dan BERJAYA wohooo . hehe

Then , masa aku kemas2 bag2 yang ada dalam bilik aku tu . aku tengok. Jumlah bag dalam bilik aku ni luar biasa banyak nya haha . yang banyak baju perempuan dari baju aku pulak tu . Haha jangan salah faham yee , baju2 perempuan tu baru je dibawa dari IPOh . pemilik baju2 tu adalah bakal isteri saya . aku bawa balik baju2 dia sebab nnti tidaklah susah kami nak bawa ke rumah aku selepas selesai kenduri kawin kami di Kelantan. Jadi untuk memudahkan kerja , baju2 yang dia nak pakai masa Praktikal , aku letak kat rumah aku dulu . lagipon nanti duduk rumah aku jugakkan , haha . xsangka aku ni dah nak kawin kan. Makin tua lah aku -_-

Dulu aku selalu terfikir , kenapa orang selalu berkata . “kau nak kawin nanti cari orang yang baik2  “ aku ni memang jenis suka bertanya walaupun orang selalu cakap soalan2 yang aku Tanya ni soalan ‘bodoh’ katanya. Its okay, aku Tanya sbb aku nak tahu. Walaupun orang selalu berkata kalau nak kawin kena cari yang baik2 (solehah) .

TAPI kenapa aku xrasa sebegitu ? bagi aku, kenapa kita sendiri xmenjadi ‘baik(soleh)’ dulu ? kenapa nak cari ?

kenapa kau xjadi baik dan kalau kau jumpa seseorang yang kau cinta , then katakanlah orang yang kau cinta itu xberapa nak baik , kau jadikanlah dia baik dengan kata lain tarbiyah dia. Kenapa xbuat begitu ? kata cinta xkan xboleh buat macam tu ? bukankah dgn cara itu lebih menunjukkan sesuatu ?
aku xpernah ada ciri2 perempuan yang aku inginkan , macam aku nak yang solehah yang tu yang ni . tetapi masa zaman GEMOK dulu , pernah aku simpan dalam hati aku nak seorang ISteri yang comel haha . walaupun aku sedar diri aku ni macam mana haha. Xsangka apa yang pernah aku inginkan aku perolehi Alhamdulillah termakbul haha

Bagi setiap suami, isteri dia pasti yang terbaik untuk dia

Kini tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum aku memikul tanggungjawab dan amanah yang lebih besar . satu tahap baru dalam hidupku .

"Apabila kita menggalakkan anak-anak muda berkahwin awal, bukan bermakna kita menggalakkan secara membabi buta dan mereka pula secara semberono menyahut seruan kahwin muda. Kita perlu menyediakan mereka dengan kit-kit yang diperlukan untuk mengharungi rumahtangga. Mereka perlu jelas dengan matlamat rumah tangga dibina. Mereka perlu tahu dan faham dengan segala tuntutan rumahtangga yang merupakan satu tanggungjawab yang berat.


Kalau sekadar berkahwin, sesiapa sahaja boleh. Namun dari segi usaha mencapai matlamat perkahwinan dalam islam dan juga penjagaan rumahtangga itu, sesiapa sahaja memerlukan persediaan yang rapi. Silap langkah, rumahtangga itu musibah."



aku yang sekarang , masa program MPP kt politeknik PD . 


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

1 comments:

  1. selamat mendirikan rumahtangga . Semoga senantiasa diberkati. salam kenal :)

    ReplyDelete

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen